Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سیما؛ در این قسمت از برنامه رخ به رخ، امیرعلی دانایی مجری برنامه در گفت‌وشنودی صمیمانه و صریح با مسعود فراستی به مبحث نقد فیلم، فیلمسازان مختلف، دغدغه‌های اجتماعی این منتقد، نگاه ویژه فراستی به برخی مضامین و مفاهیم سینما و ... می‌پردازد.
نزدیک شدن به وجوه کمتر دیده شده از مهمان برنامه و تلاش برای ارتباطی بی‌تعارف و صریح با خودِ واقعی افراد یکی از اهداف این برنامه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در رخ به رخ مهمانان برنامه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی و ... انتخاب شده‌اند و تمام بخش های برنامه با سوالاتی طراحی شده که هدف آن  رو به رو شدن با احساسات مختلف آدمی است.
گفت و گو درامای رخ به رخ برنامه جدید گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو به تهیه کنندگی مهدی بابایی، کارگردانی حسین فاطمیان و نگارش یاسر حقیقی پور است که جمعه ها حوالی ساعت ۲۳:۰۰ روی آنتن شبکه دو خواهد رفت.

سامره رضایی مهمان نردبان شبکه مستند شد

سامره رضایی بازیگر و مستندساز افغانستانی مهمان برنامه نردبان شبکه مستند است و درباره تجربه‌اش از مستندسازی با موضوع افغانستان صحبت می‌کند.

شصت و ششمین قسمت از برنامه تلویزیونی نردبان جمعه ۷ آبان روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

پرونده‌ این قسمت از برنامه‌ نردبان، افغانستانی‌ها و بازنمایی آن در فیلم و عکس مستند است. سامره رضایی بازیگر و مستندساز افغانستانی مهمان ویژه این قسمت از نردبان است که در گفت‌وگو با حامد شکیبانیا درباره فیلم‌هایش با موضوع افغانستان صحبت کرده و مستندهایی که با این موضوع اصلی توسط مستندسازان ایرانی ساخته شده‌اند را نقد و بررسی می‌کند.

سامره رضایی بازیگر سینما و تئاتر و مستندساز است. او اولین تجربه کاری خود در سینما را با مهدی‌ فخیم‌زاده آغاز کرد و پس از آن در ده‌ها فیلم و تئاتر ایفای نقش کرده است. مستند من یک بازیگر شادم ساخته این مستندساز افغانستانی است که در سال ۱۳۹۴ در جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمد و بسیار مورد توجه قرار گرفت. فرشته حسینی بازیگر نام آشنای سینما و تئاتر نخستین‌بار با بازی در همین فیلم جلوی دوربین رفت.

در بخش دیگر برنامه مرتضی پورصمدی فیلمبردار برجسته سینمای ایران مهمان برنامه است. او که تجربه کار کردن در افغانستان همراه با مجید مجیدی را دارد خاطراتی از مواجهه با طالبان در افغانستان را بیان می‌کند.

مستند خلاق با حضور هانیه یوسفیان، گفت‌وجو: پرسش‌های متداول (با حضور محمد حدادی)، عکاسی مستند (آثار اشکان پردل، افغانستان از نگاه عکاسان خارجی و عکاسان برجسته‌ معاصر) و کارگاه تجربه از دیگر بخش‌های این هفته‌ برنامه‌ نردبان است.

نردبان مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که تلاش می‌کند به فیلم و عکس مستند با نگاهی تخصصی توجه کند. این برنامه با اجرای محمد (حامد) شکیبانیا، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر احمدپور و فاطمه بوربور با آیتم‌هایی متنوع جمعه‌ها ساعت ۱۸:۳۰روی آنتن شبکه مستند می‌رود.

یک لقمه نون در بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان

قسمت آخر مجموعه مستند یک لقمه نون امشب ۵ آبان ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه افق پخش خواهد شد.

قسمت آخر یک لقمه نون به افراد فعال، نوآور و مسئول در مشاغل امروزی خواهد پرداخت که در شرایط اقتصادی و ناهنجاری‌های فرهنگی و معیشتی جامعه، همچنان به ارزش‌های انسانی، خدمت به مشتری و برکت در درآمد شغلی باور دارند. این مجموعه با روایتی مستندگونه از بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان به پایان خواهد رسید.

نخستین سری مجموعه یک لقمه نون در سال ۱۳۸۹ در قالب ۱۰ قسمت با موضوع کسبه قدیمی و اعتقادات کاری و سری دوم از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ در قالب ۵۰ قسمت با موضوع کسب تمیز و با برکت از شبکه مستند، پخش شده است.

تولید و پخش سری سوم این مجموعه همراه با تغییرات فرمی، محتوایی و به روز شده از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ ادامه یافته است.

پیشینه‌ی پخش ده ساله‌ی یک لقمه نون، این مجموعه را در میان برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون در حوزه‌ی مستند قرار داده است.

از عوامل سری سوم مجموعه‌ی یک لقمه نون می‌توان به:

تهیه کننده: امیرحسین خلیل‌زاده، کارگردانان: امیرحسین خلیل‌زاده، محمد رضا محب آل عبا، تصویربرداران: عباس عسگری، ابوالفضل علائی، صدابرداران: امید اسلامی، امین نظروند، عرفان رضایی، مدیر پروژه: المیرا امینی، مدیر هنری: بهار سیری ،تدوینگران: احسان میلانی، محسن کسایی، بهار احمدی، محمد رضا محب آل عبا، طراح تیتراژ: ادریس محمدی، تحقیق و پژوهش: استودیو اتاق هشتم و مشاور رسانه‌ای: علی کشاورز اشاره کرد.

زاویه به بررسی برنامه های فقرزدایی می پردازد

چهاردهمین قسمت از فصل شانزدهم برنامه زاویه، روز چهارشنبه پنجم آبان‌ماه، ساعت ۲۲ با اجرای عطاءالله بیگدلی از شبکه چهار سیما پخش خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، در این قسمت حسین راغفر اقتصاددان، پژوهشگر فقر و عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهراء(س) و سید احمد حبیب‌نژاد حقوق‌دان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران به پرسش‌هایی از این دست خواهند پرداخت: جهت محرومیت‌زدایی، رفع فقر و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، دولت تا کجا مُجاز به مداخله در حوزه‌های اقتصادی-اجتماعی است؟

مجله علوم انسانی زاویه کاری از گروه فرهنگ و اندیشه  چهارشنبه ها از شبکه چهارساعت ۲۲ به صورت زنده روی آنتن می رود.

فرشته‌ها با هم می‌آیند

فیلم سینمایی فرشته‌ها با هم می‌آیند پنجشنبه ۶ آبان از شبکه آی‌فیلم پخش می‌شود.

فیلم سینمایی فرشته‌ها با هم می‌آیند با بازی جواد عزتی و نازنین بیاتی، پنجشنبه مهمان آی‌فیلمی‌ها در سراسر کشور خواهد بود.

این فیلم به کارگردانی و نویسندگی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی داستان یک روحانی جوان به نام احمد است که با همسرش لیلا در حالی با تنگدستی روزگار سپری می‌کنند که که خداوند به آن‌ها فرزند سه قلو می‌دهد… این سه فرزند که دختر هم هستند باعث می‌شوند زندگی این زوج جوان تغییراتی بکند... .

این فیلم محصول سال ۱۳۹۳ است و الهام کردا و رضا ناجی دیگر بازیگران آن هستند.

فرشته‌ها با هم می‌آیند پنجشنبه شب ساعت ۲۲:۰۰ راهی آی‌فیلم فارسی می‌شود. بازپخش آن نیز در ساعت‌های ۰۶:۰۰ و ۱۴:۰۰ روز جمعه خواهد بود.

برچسب‌ها شبکه افق شبکه آی فیلم جواد عزتی حسین راغفر شبکه دو سیما شبکه چهار سیما

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شبکه افق شبکه آی فیلم جواد عزتی شبکه افق شبکه آی فیلم جواد عزتی حسین راغفر شبکه دو سیما شبکه چهار سیما فرشته ها با هم می آیند سامره رضایی یک لقمه نون شبکه مستند رخ به رخ آی فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۱۱۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است

سعید الهی، تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبه‌گر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایت‌های ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.

اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان می‌آورند؛ هزینه‌های تولید به شدت بالا رفته، اما برآورد‌ها افزایش‌های حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیت‌های ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژه‌یابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکرد‌های پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبه‌گری را تا حدودی از دست داده و ضعیف‌تر شده است.


در بررسی پرونده "باید‌ها و نباید‌های سینمای مستند در سال ۱۴۰۳" گفت‌وگویی با سعید الهی داریم. او از تهیه‌کنندگان شناخته شده کشور است که با ۲ اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روز‌ها در بخش هنر و تجربه اکران می‌شود.

الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلم‌های مستند در اصلاح و ارتقای رفتار‌های اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری می‌بایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشف‌های جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.

وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روز‌ها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا می‌توان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسل‌های امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایه‌گذاری برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیت‌های تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.

الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آن‌ها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهه‌های گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.

تهیه‌کننده بهترین مستند جشنواره‌های فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند «قوی دل» می‌تواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی «قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآورده‌های خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسل‌های مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسان‌ها به یکدیگر و پرهیز از فردگرایی‌های افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولت‌ها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستی‌ها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.

الهی ضمن قدردانی از برنامه‌ریزی مجامعی، چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلم‌های کم مخاطب در سینما‌های کشور و همسطح با فیلم‌های به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشه‌ورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای «قوی دل» بنشینند.

وی به ضرورت‌های فرهنگی و سینمایی سال ۱۴۰۳ کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» ۳ رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاست‌گذاری درست و حرفه‌ای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه می‌تواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولت‌ها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرج‌های احتمالی و ترویج برخی نکاه‌های التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواسته‌های منطقی و حرفه‌ای آنان ندارند.

الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز می‌کنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعه‌های روابط عمومی در سازمان‌هاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینه‌های سرسام آور تولید و کاهش برآورد‌ها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینه‌های تولید با پول‌پاشی و ولخرجی‌های بی‌دلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورم‌های احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.

وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستند‌های ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایه‌های تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزی‌های زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.

«قوی‌دل» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی در سینما‌های «هنر و تجربه» اکران شده است.

دیگر خبرها

  • ببینید | مسعود فراستی برای مست عشق شمشیر را از رو کشید؛ انتقاد تند و تیز از فیلم حسن فتحی
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • ادامه «بدقولی کنداکتوری تلویزیون» با رخنه شبکه یک
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوان
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • هفته‌ای پر از مستند‌های جذاب در شبکه افق
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • خبر‌های رسانه شانزدهم اردیبهشت